niedziela, 30 listopada 2014

"Moje wypieki i desery na każdą okazję" i czekoladowa babka

 

W końcu dorwałam w swoje lepkie łapki "Moje wypieki i desery na każda okazję". Nie mogłam się doczekać, bo dzięki autorce Dorocie Świątkowskiej nauczyłam się piec i jestem wierną fanką jej bloga a także jej pierwszej słodkiej książki. Napisałam już w liście do Mikołaja, co pod choinką mógłby zostawić, a tu niespodzianka! Udało mi się ją zdobyć w konkursie. W zeszłym tygodniu kurier przytaszczył paczkę, w której znalazłam dwie książki (w tym jedna z autografem) oraz przepiśnik z poradami autorki.

Z samą książką czułam się jak ze starą znajomą, bo szatą graficzną przypominała swoją starszą siostrę. W środku znalazłam całą masę pysznych przepisów wygodnie podzielonych na kategorie według okazji, na jakie mogą zostać przygotowane. Znalazłam tam przepis na swoje ulubione wigilijne kapuśniaczki, jagodzianki z białym serem oraz mazurek z Nutellą. Książka zawiera także kilka przepisów, których nie ma na blogu autorki. Wszystkie przepisy okraszone są cudownymi zdjęciami, które sprawiają, że chce się upiec i zjeść wszystko na raz! 


Na pewno jest to pozycja warta polecenia i świetny gwiazdkowy prezent dla fanów domowych słodkości, ale nie tylko.

Mój pierwszy wybór padł na babkę czekoladową z kawałkami czekolady (choć już zaznaczyłam mnóstwo innych przepisów). Została umieszczona w dziale "Wielkanoc" ale doskonale nadaje się także na Boże Narodzenie, urodziny, czy popołudniową kawkę z przyjaciółką. Babka jest pyszna, aromatyczna, baaardzo czekoladowa i niezwykle sycąca, a do tego prosta w przygotowaniu. Pozwalam sobie zacytować przepis:

Składniki:

Ciasto:

-1,5 szklanki mąki pszennej tortowej
-150g masła
-1 szklanka jasnego brązowego cukru
-3 duże jajka
-400g kwaśnej śmietany 18%
-100g drobno posiekanej ciemnej czekolady
-1/2 szklanki kakao
-2 łyżeczki kawy zbożowej lub 1 łyżeczka kawy espresso wproszku
-1 łyżeczka proszku do pieczenia
-3/4 łyżeczki sody oczyszczonej

Polewa czekoladowa:

-40g masła
-100g gorzkiej czekolady

Wszystkie składniki powinny mieć temperaturę pokojową. Mąkę, kakao, proszek do pieczenia, sodę oczyszczoną i kawę wymieszać, przesiać, odstawić. 
Masło utrzeć z cukrem na puszystą, jasną masę. Dodawać jajka, jedno po drugim, miksując po każdym dodaniu. Masa pod koniec może się lekko zważyć, ale nie ma to wpływu na wypiek. Do utartej masy maślanej dodawać na przemian przesiane suche składniki oraz śmietanę, w trzech turach, mieszając tylko do połączenia. Do ciasta dodać posiekaną czekoladę, wymieszać. Formę do babki wysmarować masłem i oprószyć mąką. Wyłożyć do niej ciasto - powinno sięgać do 3/4 wysokości formy. Piec w temperaturze 160 stopni około 60 minut lub dłużej, do suchego patyczka. 

Przygotować polewę. W małym garnuszku roztopić masło. Zdjąć z palnika, dodać posiekaną czekoladę, wymieszać do jej roztopienia. Odstawić do przestudzenia i lekkiego zgęstnienia. Ciasto wystudzić, udekorować polewą oraz ziarenkami kawy w czekoladzie lub czekoladowymi jajeczkami.



 Smacznego!

A tu więcej słodkości od Dorotki Świątkowskiej: KLIK.

2 komentarze:

  1. Mniam, wygląda smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda bardzo czekoladowo. Ja też uczyłam się piec na przepisach z Moich Wypieków ;)

    OdpowiedzUsuń